KattaSnart50...

Alla inlägg under augusti 2008

Av Katarina - 31 augusti 2008 14:24

Tog med mig yngsta sonen på matiné igår eftermiddag - "Den magiska leksaksaffären". Den fick så otroligt bra recensioner så jag var bara tvungen att få se den. Skönt då att ha en 9-åring som alibi...Den var helt ok, den motsvarade inte mina förväntningar som antagligen var alldeles för höga. Mycket på grund av att en av rollerna spelades av fantastiska Dustin Hoffman. Det var lite för mycket prat och för lite magi enligt mig. Nu ser jag fram emot att "Mamma Mia" ska släppas på DVD så man får njuta av den igen.

Sambon har kommit hem idag efter en fyradagars tripp hos föräldrarna och begravning av en faster. Med sig hade han bl.a en liten låda med nyplockade kantareller. Mums! vilken present.

Nu blir det lövbiff till middag, hälften fyllda med gorgonzola och hälften med kantarellstuvning. Ah...några timmar kvar till middag, kanske måste jag flytta fram den?

Av Katarina - 29 augusti 2008 12:53

...har vår Burmahona på fotot ovan. Precis så här farlig ska en Burma se ut. Bra ögon, bra färg, bra öron! I själva verket är hon förstås tam som en dammtuss men man blir ju lycklig när hon ser ut så här inför en domare på utställning. Antagligen är hon precis på väg att våldföra sig på den hane hon befann sig hos för parning för någon veckan sen, stackars han. Man kan förstå att han mellan varven stod vid dörren och jamade efter nåd (slääääpp ut mig! Jag har en äldre galen dam här!)

Kanske en helglook man borde träna på? Eller inför lönesamtalet...

Av Katarina - 28 augusti 2008 15:53

Idag har jag kämpat på i högklackat på jobbet (inte dom på bilden men liknande) för att träna upp hållningen och fötterna inför Tangosäsongen.Utifrån min längd (1,72) har jag aldrig behövt några klackar men det hjälper en att få till det rätta stuket och elegansen när man dansar.

Fast lite plågsamt är det... De jag dansar i har en lite högre och  smalare klack och det är inte helt lätt för en birkenstocktyp att föra sig helt obesvärat i dessa.

Men, men, som dom säger, träning ger färdighet (eller kan man bli ofärdig?)

Av Katarina - 26 augusti 2008 09:40

Ja, så stora och läckra var faktiskt de blåbär jag "rävat" åt mig hitintills i skogen. Det sägs att de ska vara ont om bär i år men det stämmer inte här hos oss. Massor av stora, röda lingon på gång och som sagt fina, stora blåbär likt "Putte i Blåbärsskogens" illustrationer.
Nu blir det inte så mycket åt gången eftersom jag plockar dom för hand, men några pajer ska de allt räcka till i vinter.

Mums!

Av Katarina - 25 augusti 2008 17:04

...är inte alltid så lätt. När man blir något av en förälder för sin förälder så blir livet en aning komplicerat. Ofta får man hoppa in och "ta över", tillrättalägga det han säger till kassörskan på affären eller läkaren som ställer frågor. Jag brukar vänta in i det längsta med att lägga mig i men till slut så går det inte eftersom det kan bli rätt galet till slut.
Kul är det inte och tyvärr mest hela tiden förknippat med dåligt samvete att man inte gör nog. Han har ju hemhjälpen 4 ggr/dag och färdtjänst beviljad men ändå, han sitter ju där de flesta dagar ensam i sin lägenhet.

För frisk för "boende", för sjuk för att ta ansvar för sitt eget liv.

Suck! Ibland blir man bara så trött...

Av Katarina - 24 augusti 2008 20:16

Mmmm..jag tycker surströmming både smakar och luktar gott! Ja, luktar gott gör det just innan när man  darrar av åtrå att hugga tänderna i läckerheten. Efteråt, eller framförallt dagen efter så luktar det kanske inte lika gott.
Den ska ätas som en klämma. Ljusungsbröd (tunnbröd) smör, surströmming, kokt potatis samt ibland en liten klick creme fraiche på. Extra gott blir det om man tar ett bröd och lägger som lock ovanpå...mums.

Just idag är jag extra sugen. Var nämligen i en stuga med familjen i går där det bjöds på denna godsak. Nu hör det till saken att jag kör med rätt så sträng GI-mat och då passar denna gudarätt absolut inte in på menyn. Surströmming ska ätas, som jag skrev ovan, i en klämma och att tänka sig att skippa potatisen och brödet är otänkbart. Slutsats - jag bet ihop, stekte mig en köttbit och grät invärtes när de andra förlustade sig...Självklart hade jag kunnat bryta min diet men jag kan vara tjurig mellan varven.

Var det värt det? Jag får hoppas!

Av Katarina - 22 augusti 2008 16:21

Visst är väl fredag en härlig dag. Av någon anledning har jag en tendens att jobba över just den dagen. Antagligen eftersom man vet att en ledighet väntar, god middag och ett glas rött. Till traditionen hör också att man somnar framför TV:n vid sådär 21:30 tiden när man nu äntligen ska kunna sitta uppe och se en film...
man...varför skriver jag man när det är mig det handlar om?

Av Katarina - 21 augusti 2008 22:37

Ibland vet man inte vad det är som drar folk i såna mängder. Idag hade man "nyinvigning" av vårat Coop. Den mataffär vi i princip alltid handlar på. Jag tänkte inte mer på det förrän jag kom dit för att handla efter jobbet och det var fullkomligt packat på parkeringarna. Hur mycket folk som helst! Väl inne i affären så kändes det som att jag missat någon viktig information, vad var det som dragit så många dit? Superbilligt lösviktsgodis, 2.90 eller var det den frysta fläskfilén för 39 kr/kg? (max två per person) Något annat extra, pextra kunde jag inte upptäcka. Men åker man verkligen extra långt till en affär för godiset eller möjligheten att köpa två fläskfilér?
Det var i alla fall skönt, som ordinarie kund, att kunna glida genom shopexpress kassan utan att köa. De andra stackarna stod i enorma köer med sitt godis och sin filé...
På tal om mat så har vi Matfest här i stan just nu. Den pågår i dagarna fyra och det finns hur mycket smarrigt som helst att välja bland. Vi var där på lunchen, en hel hög med arbetskamrater. Inga problem att köra GI var det heller. Jag föll för en grillad entrecoté med bearnassås. Egentligen serverades bakad potatis till men när jag sa till om att jag ville ha utan potatis så var de schyssta och la på lite extra kött. Efterrätt: friterad Camembert med hjortronsylt, oh la la...(ja, det kanske gick lite över ramarna) Jag tror jag är mätt fortfarande... 

Ovido - Quiz & Flashcards