KattaSnart50...

Alla inlägg under januari 2009

Av Katarina - 28 januari 2009 22:19

För det mesta är det så, danskarna gör himla bra tv-drama och film. Danmark, Sverige och England ligger i en klass för sig enligt mig. Ikväll har jag avnjutit första delen av Sommer. En serie om en familj, sjukdom och splittring. Låtet inte så upplyftande förstås men det är en njutning att se bra skådelspeleri, manus etc. Dessutom känner jag igen mig i historien, pappan som är på väg in i demens eller Alzheimer. De första tecknen och ångesten, oron hos alla inblandade. Det här blir defintivt en serie att följa känner jag. Onsdagar kl. 21, SVT1, kom ihåg det!

Av Katarina - 25 januari 2009 21:28

Jo, nu funkar det riktigt bra med vår Tango. Mycket beröm får vi också om att vi är ett stiligt par på dansgolvet. Kul! För det är verkligen upp- och nerförsbackar i dansen. Vissa perioder kan det kännas som att man inte kan ett enda steg men nu flyter det som sagt på och man får njuta av känslan när man "är på topp". Såg en härlig DVD-film med A. Banderas i går kväll. En dansfilm, inspirerad av en verklig person. Där förekom några riktigt fina Tangosekvenser som inspirerade.

Nu ska jag kasta mig i säng. Jag är totalt slut efter att ha packat och flyttat åt min pappa hela helgen. Hans nya boende blir jättmysigt. Jag är riktigt nöjd och tycker att vi fick till det både hemtrevligt och praktiskt. Blir spännande att se vad han själv säger på tisdag eftermiddag. Då flyttar vi nämligen själva "gubben"...

Av Katarina - 23 januari 2009 11:29

Nu har min lilla fröken varit på sexresa igen. Ja, det är så klart min katthona jag menar som för, det måste vara fjärde gången, är och besöker sin hankattbekanta med förhoppning om att det ska bli lite "Burmabebbar". Den unga hanen mognar så smått för varje gång så chanserna ökar i alla fall. Blir till att börja hålla tummarna nu igen. Vår hankatt längtar förtvivlat efter sin kompis. Han jamar och försöker på alla sätt få oss uppmärksamma på att hon försvunnit. Ibland vill han att vi ska följa honom i källaren och leta men för det mesta jamar han rätt ut i hopp om att hon ska höra honom. Stackars lilla gubbe! Undrar om sambon låter på det sättet det gånger man är bortrest?

Av Katarina - 21 januari 2009 07:34

Dt känns som att jag alltid klagar på något när jag skriver här. Å andra sidan är det kanske just det man behöver dvs få skriva av sig för att lätta lite på trycket. Nu går jag in i en period där jag måste träna mig i att tänka: "en sak i taget". Låter lätt men är det inte alla gånger.
Min pappa har fått plats på ett älderboende, gick fantastiskt snabbt med tanke på vilka köer det är. Fantastiskt roligt men baksidan av det innebär jobb. Det ska packas och flyttas ut från en hel lägenhet, sorteras, slängas, fördelas mellan syskon, säljas bostadsrätt etc. Det är där min tanketräning kommer in. Just nu gäller det att bara tänka steg ett som är planera och flytta de nödvändigaste sakerna till pappas nya boende i helgen. Inte tänka på hela biten på en gång för då blir jag så trött, så trött...

Av Katarina - 15 januari 2009 08:07

Inte roligt att bli gammal. Nu har min pappa hamnat på en låst avdelning i väntan på att äldreboende ska ordnas. Vid två tillfällen i förr,förra veckan begav han sig ut mitt i natten i ca 17 gradig kyla. En natt tog han en taxi till den Ica affär han brukar handla på. Stackars taxichaufför, han försökte säkert övertyga honom om att det var fel tid att åka dit på. Kanske var det han som larmade den väktare som senare plockade upp honom lite nedkyld utanför affären. Jag blev väckt av hemtjänsten på morgonen som hade honom borta. Tidningen satt i dörren så vi förstod att han gett sig iväg tidigt. Via min svägerska kunde vi snappt spåra upp att han fanns på akuten där de "värmde upp honom" och han fick vila ut lite. Bara tre dagar senare så var det dags igen. Då hittade en dam honom mitt i natten ute och vandrande i området där han bor. Lika kallt var det som tidigare gången. Han satt på entrottoarkant, hade tydligen ramlat omkull. Via ambulans blev det så akuten igen och sedan in på den låsta avdelningen som han befinner sig på nu.
Inte kul att besöka honom där. Även om han är förvirrad mellan varven så är han långt ifrån det tillstånd som de andra patienterna som befinner sig där är i. Riktiga tomtar om ni ursäktar uttrycket.
Suck, nu är det bara att hoppas att det inte ska dröja hur länge som helst innan de hittar ett vettigt boende. Att han ska fortsätta bo i  sin egen lägenhet är uteslutet, det funkar tydligen inte längre.
Om det hade varit vår och inte så kallt hade jag skrivit på ett ansvarspapper så att han fått bo hemma i väntan på annat boende. Då hade det ju "spelat mindre roll" om han varit ute mitt i natten. Han skulle inte frysa i alla fall..


Av Katarina - 11 januari 2009 10:21

I går kväll blev det surströmming och ishockey hemma hos brodern med familj. Surströmmingen var fantastiskt god, så även den lilla Skånen. Ishockeyn var värre, Brynäs - Skellefteå AIK som tyvärr slutade med vinst för Brynäs. Sambon tittade på matchen iklädd sin Brynäströja och kunde fortsätta kvällen med ett nöjt flin. Tufft för alla vi övriga som självklart håller på SAIK. Tack och lov fick jag lite revanch i en sen omgång av Rappakalja.

Av Katarina - 10 januari 2009 14:46

Jag blev inspirerad av Glada Katarinas inlägg häromdagen om läslust och kunde inte låta bli att delge er min lilla hög som väntar just nu.
Efter en tjejträff tidigare i veckan där vi kom in på nyligen lästa böcker, författare och läslust så var det bara att bege sig till bokhandeln dagen efter för att införskaffa några av tipsen.
Jag har inte startat på någon av dom än eftersom jag igår kväll läste ut en annan bok men jag tror att läsningen kommer att ske i denna ordning:

  • Skumtimmen av Johan Theorin. Honom hade jag inte hört talas om tidigare, tydligen har han bara hunnit ge ut två böcker ännu och utfrån vänninans prat så borde den passa mig alldeles utmärkt. "en blandning av gåtfullhet och mänskligt djup" Låter lovande!
  • Matildas sista val av Tamara McKinley. Henne har jag inte heller hört talas om. Det var kvinnan på bokhandeln som rekommenderade den när jag försökte knåpa ihop fyra böcker utifrån "köp fyra betala för tre..." "En roman om två kvinnor som i den hårda australiska vildmarken möter svårigheter och motgångar - men också förälskelse och passion" inte den typ av bok jag skulle ha valt spontant men rätt ofta blir man positivt överraskad av sådana här tips.
  • Berlinerpopplarna av Anne B. Ragde. Jag har varken läst boken eller sett serien men har hört många som varit lyriska så nu är det dags.
  • Agenten av John Grisham. Jag har läst honom förut och visst skriver han spännande, kanske inte någon av mina favoriter men den här hade en av vänninorna sträckläst så den fick hänga med i köpet.

Jag får återkomma varefter jag har läst dom och ge mina egna bedömningar. Det blir till att lägga sig lite tidigare på kvällen så man orkar med ett ordentligt läspass...

Av Katarina - 9 januari 2009 07:48

Oj, inte skrivit något på hela 2009. Inte ens önskat alla en god fortsättning! Pinsamt, sicken slapp typ man kan bli...
Nä, inte har det blivit så mycket slappande under ledigheten som jag tänkte mig innan. Det har varit full fart med familj och släktingar. Den ena middagen och träffen har avlöst den andra. Kändes nästan som att få vila upp sig när jag återkom till jobbet.
Kan i alla fall meddela att nyåraftonen med vårat planerade "morddrama/gåta" gick alldeles utmärkt. Jättekul! Jag rekommenderar verkligen ett besök på Nice party där vi köpte vår mordgåta.

Ovido - Quiz & Flashcards